Waarom is goede klantenservice zo belangrijk?

Tegenwoordig is een goede klantenservice niet meer weg te denken. Het is namelijk belangrijk dat bedrijven een goed getrainde klantenservice hebben voor het behandelen van klachten en het beantwoorden van klantvragen. Indien klanten geen antwoord krijgen op hun vraag is de kans groot dat ze overstappen naar de concurrent. En wanneer de klacht van een klant goed afgehandeld wordt, zal de relatie tussen jou en de klant juist beter worden in tegenstelling tot een klant die voorheen geen klacht had. Een goede klantenservice heeft dus een heel positief effect. Toch hebben de meeste midden- en kleinbedrijven geen vaste klantenservicemedewerkers in dienst. Deze taak proberen ondernemers namelijk zelf op zich te nemen, in plaats van dat ze dit uitbesteden. Een nadeel hiervan is dat dit ten koste gaat van de klantrelatie. In dit artikel lees je waarom je als bedrijf altijd zou moeten kiezen om je klantenservice uit te besteden.

Marketing

Veel organisaties stoppen tegenwoordig veel geld in marketing. Marketing vormt een hele belangrijke afdeling. En terecht. Dankzij marketing krijgt een bedrijf nieuwe klanten. En met nieuwe klanten verhoog je de omzet.
Het is tevens van belang dat een bedrijf voldoende geld investeert in het verbeteren van de klantenservice. Wat je met marketing opbouwt, maak je met slechte service kapot. Dankzij kwalitatieve klantenservice bouw je de relatie met je klant op en heb jij de mogelijkheid om gebruik te maken van kansen om je klantrelatie te verbeteren.

De klant staat centraal!

Een bekende uitspraak; ‘’de klant staat centraal’’. Staat de klant wel centraal? Tegenwoordig zie je veel bedrijven die klanten niet direct kunnen helpen met het beantwoorden van vragen of een klantenservice waar rekening gehouden wordt met het behalen van een lage AHT (Average Handle Time). Een lage AHT kan je gebruiken als richtlijn, maar niet als verplichting.

Een voorbeeld van kwalitatieve klantenservice geeft Coolblue. Bij bezorging van bijvoorbeeld een wasmachine gaan de bezorgers niet weg voordat de wasmachine volledig werkte. Indien de wasmachine één week later door de kamer danst, kan je contact opnemen met de klantenservice van Coolblue. Na telefonisch klantcontact stuurt Coolblue een nieuwe monteur, waarop je op de volgende dag nog weleens verast kan worden met het volgende kaartje in je brievenbus.

Een uitstekend voorbeeld waarbij de klant daadwerkelijk centraal staat.

Voor de ZZP’ers

Uit onderzoek is gebleken dat telefonische klantenservice het meest gewaardeerd wordt door klanten. Het blijkt namelijk dat trouwe klanten eerder telefonisch contact hebben met de aanbieder en niet zo snel overstappen naar de concurrentie. Een belangrijke reden dus om je klanten telefonisch goed te helpen!
Voor zzp’ers kan het echter lastig zijn om een goede klantenservice op te zetten. Naast de reguliere werkzaamheden dienen zij namelijk rekening te houden met inkomende e-mails en telefoontjes. Een goede tip hiervoor is om je e-mails alleen vóór 09:00 uur en ná 16:00 uur te lezen. Verder is het ook heel handig om openingstijden toe te voegen aan je telefonie, waardoor inkomende telefoontjes gereguleerd kunnen worden.
De beste optie is én blijft om je klantenservice uit te besteden aan een externe organisatie.

Door deze website te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten