De 7 fasen van een ideaal verkoopgesprek

Er komt een tijd in je leven, dat je iets zal moeten verkopen. Voor jezelf of voor een ander misschien. Dit kunnen bijvoorbeeld jouw eigen schoolboeken zijn óf een product/dienst van je bedrijf. Veel mensen vinden het voeren van een succesvol verkoopgesprek echter lastig. Daarom willen wij je daarbij graag gaan helpen.

Allereerst is het belangrijk om aan te merken dat een klantgesprek geen geïsoleerd gesprek is. Het is een proces, bestaande uit logische fasen.In dit artikel lees jij precies hoe je een product of dienst verkoopt aan een klant middels de 7 sales fasen. Indien je deze structuur voldoende beheerst zal verkopen een eitje worden!

7 sales fasen (schematisch):

1. Rapport maken

Het eerste wat je in een klantgesprek hoort te doen is connectie maken met klant. Zorg ervoor dat de klant jou aardig vindt. Op deze manier stelt de klant zich open voor vragen die je aan ze stelt. Dit doe je door de interesses/gedachten van de klant te rapporteren en hierop in te spelen. Op deze manier bouw je al snel een band op met de klant en kan je naar de tweede fase.

2. Vind de behoefte

In deze fase is het belangrijk dat je zoveel mogelijk open vragen gaat stellen aan de klant. Zelf hoef je verder nog niks te vertellen. Laat de klant zo veel mogelijk praten. Het doel is om erachter te komen waar de klant mee bezig is, waar hij naar toe wilt gaan en hij waar tegenaan loopt. Op deze manier krijg je veel informatie én materiaal om op in te spelen. Hoe beter je fase 1 hebt uitgevoerd, des te intiemer de vragen zijn die je mag stellen.

3. Bouw waarde

Zorg ervoor dat jij de klant toegevoegde waarde kan bieden. Het gaat hierbij niet om je product of dienst. Dat is onbelangrijk. Focus je op het probleem dat je achterhaald hebt in de tweede fase en los dit probleem op voor de klant. Op deze manier wordt het ook onbelangrijk voor de klant wat voor prijs je hanteert.

4. Creëer verlangen

Dit is het magische gedeelte van een klantgesprek. Jij hebt tot nu toe het probleem van de klant achterhaald en laten blijken dat je van toegevoegde waarde kan zijn door een oplossing aan te bieden. Vervolgens laat je een stilte vallen en stel je de magische ‘’stel nou dat-vraag’’.
“Stel nou, dat ik A, B of voor je kan oplossen. Zou je dan X, Y of Z?” ( Waarbij A,B of C staat voor het probleem dat je hebt gevonden). Op deze manier creëer jij verlangen bij de klant.

5. Bezwaren weerleggen

Natuurlijk zal het niet zo makkelijk gaan. In deze fase krijg je namelijk de vraagtekens, bezwaren en onduidelijkheden van de klant. Dit zullen er ongeveer 10 tot 20 zijn. Voordat je in een klantgesprek gaat is het belangrijk dat jij deze van te voren identificeert en een antwoord hebt klaar staan, zodat je ook deze fase succesvol afrondt.

6. Afsluiten

Tot nu toe heb je een band opgebouwd met de klant, achterhaald wat het probleem is van de klant, een oplossing op een verleidelijke manier aangeboden en de bezwaren weerlegd. Nu is het tijd om akkoord te vragen. Hoe beter je alle fasen hebt behandeld, hoe soepeler dit gedeelte gaat.

7. Follow up

Goed gedaan! De klant is binnengehaald. Vanuit hier is het belangrijk om direct aan de slag te gaan met het maken van een plan om deze prille verkering om te zetten naar een gelukkig huwelijk dat misschien wel de 60 jaar gaat halen.
Zorg dat je het hele proces ontspannen, serieus en met humor doorloopt. Je zal je dan verbazen over hoeveel blije kanten er dan opeens verschijnen.

Wil je meer tips op het gebied van sales, marketing, administratie of ondernemen? Lees dan het nieuws op www.studentikoos.nl!

Door deze website te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten